Wednesday, February 25, 2015

Trip 3+ 2 = 5


Ini Trip ke 3 dari Felda Lepar. Trip ini berbeza dengan trip-trip sebelum ni yang mendarat terus ke reban saya. Trip ini transit di tersang terlebih dahulu selama beberapa hari kerana saya tidak sempat mengambil mereka dari Fairul di Kuala Lipis.

ada hikmahnya juga. sehari selepas hari raya kurban, saya telah ke tersang untuk menjemput lima ekor ayam ini.( tiga jantan dan dua betina)
dapat saya melawat reban dan melihat koleksi ayam sahabat saya fairul tersang.
D02- salah seekor dari trip ini yang masih hidup dan sekarang sedang mengeram

Ara 02/ Tak Stabil
nama tak stabil diperolehi kerana pada peringkat awal ayam ini mempunyai kaki yang tak berapa nak stabil. bila berkokok kadang kadang sampai nak tumbang. tapi perangai ara ni bagus. kuat kibas, agresif. cuma tak boleh dilepaskan bersama ayam-ayam yang lain kerana kuat berlaga.



SG Kuning
pesanan awal Makley tentang ayam ni, hati-hati sebab tak berapa nak jinak, sebab jarang gosok. ayam ini dikatakan ada darah SG. bulu dia cantik, tersusun rapi walaupun tidak dimandikan. 

kuning ini salah seekor yang pernah terlepas dari reban. harapan untuk balik semula ketika itu agak tipis aku rasa. sebab dia tak berapa jinak. namun akhirnya selepas dua hari menghilang diri, kelibatnya muncul di sekitar rumah. dengan bantuan seorang kawan berjaya ditangkap dan direbankan semula.

walau pun tak berapa jinak, dia antara yang boleh hidup aman damai dengan ayam jantan yang lain.

gambar selepas transformasi.

Lepar 03
juga salah seekor yang pernah terlepas dari reban. namun sebab tidak dapat makan dedak campur jagung dan kambu akhirnya kembali ke rumah semula.

sifatnya tidak agresif. jenis mengalah dan tak mahu cari pasal dengan ayam lain. mungkin sebab ia antara yang paling muda.

ada cerita sedih selepas ia hilang. hanya beberapa hari selepas ia pulang ke rumah semula...ia pulang buat selama lamanya...



No comments:

Post a Comment