Friday, January 16, 2009

Harga Arnab-lain tempat lain nilai


Harga arnab
[berdasarkan tinjauan rambang di internet)

kebelakangan ini sempat men"google" arnab untuk dijual.dari situ sempat meninjau harga harga terkini arnab di pasaran. disertakan juga harga tinjauan di beberapa kedai binatang.penulis menumpukan pada harga arnab biasa.

didapati harga arnab di sekitar KL/selangor agak tinggi, walaupun anak arnab biasa/local/tempatan ataupun disebut orang arnab kampung. agak pelik ada yang menjual arnab biasa berusia 6 bulan dengan rm80!!

harga paling rendah dicatatkan dari seorg penternak sendirian di batang berjuntai, iaitu rm28, diikuti peniaga dari subang rm30. sementara di gombak,seorang pemelihara arnab menjual anak arnab yg baru cerai susu dengan harga rm35.

tinjauan di sekitar petaling street mendapati harga paling murah di kedai kedai di sana ialah rm45, yang arnabnya kelihatan lain sikit sahaja dari arnab kampung biasa, mungkin kacukan.

dua orang penternak sendirian di Melaka, mencatatkan harga terendah, iaitu rm25 seekor, sepasang rm45.

arnab baka elit

sebuah syarikat penternakan arnab, yg ladangnya berpusat di sungai jaras,selangor memperlihatkan harga yg amat menarik. arnab2 baka import boleh anda dapati dari harga rm50 seekor hingga rm180 mengikut baka.

namun demikian, harga arnab tidak dapat melawan harga jualan arnab di tempat asal saya,di kampung, di mana penternak sendirian hanya menjual anar arnab yg baru cerai susu serendah rm6 seekor!! di bandar pula, arnab boleh dibeli dengan harga rm15-rm30, mengikut baka.

16/01/09-9.35pm

3 comments: