Friday, August 21, 2015

Rusuk & tungku senget

kadang-kadang kita akan dapat melihat keadaan ekor senget pada seseekor ayam serama. keadaan ini diatasi dengan membuat pembedahan untuk membetulkan kedudukan ekor ayam kembali seperti ayam-ayam yang lain. selalunya ada orang-orang lama dalam serama yang mahir melakukan pembedahan sebegini.

 mungkin masalah ini dilihat oleh sesetengah orang sebagai masalah kecantikan sahaja. sebab itu pembedahan yang dilakukan kadangkala dikritik kerana dilihat sebagai menyeksa haiwan demi kepuasan diri pemilik serama.

walau bagaimana pun, masalah ekor senget sebenarnya bukan sekadar mencacatkan pandangan terhadap kecantikan ayam serama. hakikatnya ia berpotensi untuk berkait dengan struktur fizikal dalaman tubuh ayam serama.

ekor senget mungkin disebabkan rusuk ayam yang senget. rusuk yang senget boleh menyukarkan kehidupan harian ayam, seperti menyukarkan ayam untuk berjalan dengan betul serta menyukarkan proses ayam memanjat betina dalam proses pembiakan. masalah rusuk senget masih boleh diatasi dengan proses pembedahan.

 masalah yang lebih serius, atau boleh kita katakan kritikal adalah masalah tungku senget (seperti di dalam gambar). menurut sebahagian orang lama dalam serama, masalah ini agak sukar diatasi walaupun dengan pembedahan. bahkan ada yang menganjurkan agar disembelih sahaja ayam yang menghadapi masalah ini kerana tidak mahu menyiksa kehidupan hariannya.


kelewatan merawat masalah ekor senget mungkin akan membawa kepada....
kematian ayam serama

No comments:

Post a Comment