Wednesday, February 11, 2009

Puyuh bertelur tanpa proses pengawanan??


baru baru ini, saya mendapat satu perkembangan terbaru berkaitan puyuh puyuh betina yang saya beli pada peringkat kedua.perkembangan yang membuktikan satu teori bhw puyuh boleh bertelur jika diberi makanan tertentu, walaupun x melibatkan satu proses pengawanan pun!!

ia terbukti apabila satu petang seperti biasa saya ke reban menguruskan persediaan untuk malam hari,saya terpandang telur puyuh dalam reban puyuh2 betina peringkat kedua itu...lalu saya pun mengutipnya,memang ia sebiji telur puyuh yg biasa..

maknanya betul teori dalam buku penternakan puyuh penelur-jika hanya mahu telur untuk makan,bukan utk benih puyuh, maka tidak perlu jantan!!

pelik tetapi benar!!

11/2/09

1 comment:

  1. semua unggas betina(ayam,puyuh dan lain2) akan mengeluarkan telur apabila matang dan sampai waktu pengeluaran.. walaupun tiada penjantan telur tu akan tetap keluar.. telur tu dinamakan telur tidak disenyawakan.. kalau disenyawwakan dengan jantan telur tu akan mempunyai benih yg kalau dieramkan akan menetaskan anak.. sbb tu kalau telur ayam yg kita beli dikedai tidak akan menetas kalau kita eramkan..

    ReplyDelete